7 Rzeczy, Których Się Nauczyłem, Budując Listę Mailową Do Kursów Online (zarabiając 1,148,313.86 w 2018 roku)

Ta Pani już wie, że lista mailowa to klucz do sukcesu z kursami online.

To było magiczne uczucie. Zalogowałem się do mojego portalu i nie wierzyłem w to, co widzę…

Przychód brutto tylko z kursów online za rok 2018 osiągnął 1,148,313.86 PLN… tylko z danych portalowych, a przecież miałem też sprzedaż obok portalu.

Wiedziałem wtedy jedno. Inwestycja w listę mailową i budowanie tej listy było najlepszą decyzją. I gdybym tylko mógł, zacząłbym wcześniej i lepiej.

Gdy rozmawiam z innymi twórcami kursów online, to zauważam, że dzielą się na dwie grupy:

  1. Osoby, które mają problem ze sprzedażą, bo mają za małą lub niewłaściwą listę mailową.
  2. Osoby, które mają dobrą listę mailową i nie narzekają na sprzedaż.

Uwierz mi… chcesz być w drugiej grupie. Czas więc poznać czym jest lista mailowa i o tym, czego się nauczyłem przy budowie własnej.

Lista Mailowa – 7 Rzeczy, Których Się Nauczyłem

Lista mailowa jest bazą osób, do których mamy dostęp. W normalnych warunkach te osoby, same podzieliły się swoim adresem z nami. Czasami za darmo, w zamian za coś (o czym później) lub przy zakupie naszego produktu. Ważne, aby w każdym z tych przypadków osoby robiły to świadomie.

Formalności mamy za sobą, więc zapraszam do 7 rzeczy, których się nauczyłem o budowaniu listy mailowej.

1. Jakość > Ilość

W tej chwili główna lista w moim portalu akademia.pl liczy 6039 osób. Pojawia się pytanie, dlaczego tak mało? Otóż od zawsze jestem fanem jakości, a nie ilości.

Duża ilość i mała jakość to nie to. Potrzebuję płacić mniej dla swojego dostawcy (w tej chwili dla Active Campaign płacę $2,388 za plan Plus). Dodatkowo nie chcę, aby na mojej liście były osoby, które nie chcą w przyszłości kupować moich produktów lub nie czytają moich treści. Dlatego też, średnio raz na kwartał, czyszczę swoją listę z osób, które nie otwierają moich maili.

W tej chwili moje maile są otwierane przez 40%+ i 10%+ listy wykonuje akcję (np. klika w link z maila). Przy 6000 osób, to ponad 600 osób, które klikają w link w mailu.

Czy chcę, aby moja lista rosła? Tak, ale powoli i nie za wszelką cenę. Wolę mieć osoby, który chcą czytać to, co piszę i osoby, które w przyszłości z chęcią kupią dostęp do moich kursów online… pytanie, jak ich znaleźć? Zobaczmy punkt 2.

2. Lead Magnet

Lead magnet jest czymś, co może pobrać nasz idealny klient, w zamian za swojego maila. Dla przykładu jeżeli w Szkole Najmu szukamy osób, które chciałby kupić swoje pierwsze mieszkanie na wynajem, to przygotowaliśmy dla nich zestaw 3 dokumentów.

Lead magnet jest czymś, co może pobrać nasz idealny klient, w zamian za swojego maila. Dla przykładu, jeżeli w Szkole Najmu szukamy osób, które chciałby kupić swoje pierwsze mieszkanie na wynajem, to przygotowaliśmy dla nich zestaw 3 dokumentów.

Dlaczego jest to takie ważne?

Dobrze stworzony lead magnet przyciąga odpowiednie osoby. Te osoby z chęcią pobiorą dokument w zamian za email i z radością zastosują zawartość lead magnetu w swoim życiu… czując przy tym niedosyt. Tego też tutaj potrzebujemy… mieszanki olbrzymiej wartości i niedosytu.

Nie tylko lead magnet może pomóc w budowaniu listy mailowej.

3. Innowacyjne Metody

Jest masa innych sposobów. Mój ulubiony, który ostatnio testuję to… mini kurs online. Poniżej np. widzisz przykład z mojego ostatniego projektu.

Ten program dodał do jednej z moich list mailowych 240 osób w 12 godzin.

Można też rozważyć użycie quizów, np. za pomocą LeadQuizes, Outgrow (który będę implementował u siebie niedługo) lub Bucket.io.

Kolejna forma to webinary. Użytkownik, zapisując się na webinar, dołącza do naszej listy mailowej. Na mój program ciężko się zapisać, nie zapisując się na webinar.


I to nie wszystko. Opcji jest przynajmniej z 20. Wrócimy do nich w innym artykule.

4. Segmentacja Listy Mailowej… Ale Prosta

Moja lista mailowa jest posegmentowana. Niektórzy używają setki tagów, aby wiedzieć skąd przyszła dana osoba. Ja używam bardzo prostej zasady.

Listy dla uczestników kursów (osoby, które dołączyły do kursu X)
Listy dla uczestników webinarów (osoby, które dołączyły do webinaru X)
Lista główna (osoby, które nie są na webinarze, ani w kursie)

I później różnymi zabiegami próbuję przenieść osoby z listy głównej, na listę webinarową. Osoby z listy webinarowej, na listę kursu. Osoby z listy kursów na inne kursy lub webinary. Nie jest to seksowne, ale bardzo skuteczne.

Uwierz mi. Dwie najważniejsze zasady to „KEEP IT SIMPLE” i traktuj listę tak, jakbyś Ty chciał być traktowany….

5. Kontakt z Listą Mailową

Tylko ja prowadzę kontakt z listą mailową. Nikt nie pisze maili za mnie. Odpowiadam na każdą odpowiedź na email (patrz punkt 1). Dbam o tę listę, bo to moi klienci i potencjalni klienci.

Raz w tygodniu staram się wysyłać informacje o ciekawych rzeczach, które znalazłem i oczywiście informuję o ważnych informacjach.

Cotygodniowy email (prawie) do całej listy mailowej z ciekawostkami, które znalazłem.

6. Reguła 80/20

Reguła 80/20 jest ważna, gdy chcesz zarabiać i wykorzystywać do tego Internet. Zasada jest prosta. Na 5 komunikatów z klientami, 1 powinien zawierać prośbę.

  1. Email 1 – Wartość
  2. Email 2 – Wartość
  3. Email 3 – Wartość
  4. Email 4 – Wartość
  5. Email 5 – Prośba

Prośba może być prośba o zapis na webinar, zakup produktu lub wypełnienie ankiety. Zauważyłem, że przy takiej proporcji nikt nie narzeka (patrz też punkt 1) i… (to było wielkim odkryciem) ludzie czekają na to, aby w końcu wydać swoje pieniądze.

Dosłownie kilka sekund dostałem email w odpowiedzi na prośbę o dołączenie do mojego darmowego kursu.

7. Proces Sprzedaży

W procesie sprzedaży kursów, usług, produktów używam niemalże tego samego mechanizmu.

  1. Mój idealny klient widzi gdzieś artykuł, video, lead magnet.
  2. Jeżeli to artykuł, video to zapisuje się na moją listę mailową korzystając z webinaru, linku do lead mangetu lub darmowego kursu.
  3. Na liście mailowej daję się poznać i dostarczam dużo wartości.
  4. W chwili startu kursu, usług, produktów daję znać do odpowiedniej listy mailowej, wysyłając od 4 do 7 maili w oknie sprzedażowym.
  5. Powtarzam.

Korzystając z reguły 80/20 (dając również wartość w mailach sprzedażowych) mam mało odsubskrybowań i hejtu.

To tyle. Tak wygląda mój proces sprzedaży. Do tematu tych maili wrócimy przy najbliższej okazji.

Podsumowanie

Lista mailowa to obowiązek, jeżeli budujesz kurs online. Nie da się bez niej stabilnie rozwijać swojego biznesu. Zacznij budować swoją listę mailową i jak będzie gotów, to zapisz się na moje darmowe szkolenie o robieniu kursów online, na którym pokazuję dużo informacji od kuchni!

Autor:

W roku 2018 zarobiłem ponad 1,000,000 PLN tylko na kursach online (dostarczając je na platformie akademia.pl i eduzo.pl). Dodatkowo pomagam twórcom kursów online z moim programem Fabryka Kursów, który wyprodukował już dziesiątki kursów online, niektóre ponad 100,000 PLN podczas otwarcia.